Nieuws

8 oktober 2019

 

Now is the time…

 

Weet jij hoe het staat met jouw vitamine D? Heb je voldoende opgedaan deze zomer?

Voorkom een winter tekort. Vitamine D helpt je namelijk ook winterblues te voorkomen en het geeft je imuunsysteem een boost. Een goede manier dus om minder vatbaar te worden voor griep/verkoudheden.

 

Vitamine D heeft nog zoveel meer functies waaronder:

Botdichtheid, imuunsysteem, behulpzaam bij MS en reuma bij vrouwen, gezonde sterke tanden, aanmaak en stimulatie serotonine.

 

Wist je dat een huid die ingesmeerd is met zonnebrandcréme niet (genoeg) vitamine D kan aanmaken? Met de wintertijd in het vooruitzicht; we kunnen maar ongeveer 3 maanden voort met onze opgebouwde voorraad uit de zomerperiode. Dus het is erg belangrijk met genoeg vitamine D de herfst in te gaan.

 

Niet alléén uit zonlicht maar ook uit voeding kun je vitamine D halen. Dit is voor veganisten een extra uitdaging want het goed opneembare D3 komt voor in bijvoorbeeld:

-Eieren

-Zuivel

-Vette vis (zeer goede bron)

-(Biologische kippen)lever

 

Ook kun je het, in kleinere hoeveelheden, halen uit paddestoelen. Wat uiteraard wel in een plantaardig dieet in te passen is. Dat is wel de D2 vorm, die minder goed opneembaar is dan D3.

 

 

Meten is weten. Ga voor optimaal!

 

Het is belangrijk je vitamine D peil niet op minimale hoogte te hebben maar op optimale hoogte voor een optimale gezondheid.

Een bloedwaarde van minstens 80 nmol/l is optimaal.

 

Stel, je hebt een tekort en wilt het aanvullen, dan moet je wel weten hoeveel je ongeveer moet suppleren. Zodat het tekort wordt weggewerkt en je een optimale vitamine D status behoudt en niet over-suppleert.

 

Je kunt je huisarts vragen om je vitamine D te laten meten. Dat kan eenvoudig via bloedprikken en het is niet duur.

 

 

 

 

9 september 2019

 

“Zo ben ik nu eenmaal”

 

Is dit niet iets dat we vaak denken? Wat soms ook waar is maar soms ook zeker niet.

Ben jij ervan overtuigd dat het chaotische, ongeduldige, sombere, ….in jouw persoonlijkheid zitten?

We wennen aan dingen hoe ze zijn, ook aan patronen en gemoedstoestanden van onszelf.

Het lijkt er zó op dat dat echt jou is. Dit hoeft niet zo te zijn!

 

Ik heb lange tijd gedacht dat ik op een bepaalde manier in elkaar stak. Dat ik weinig concentratie had, snel opvliegend was, ongeduldig, snel gestresst, een lichte slaper etc.

Sinds ik mijn voeding goed heb aangepakt, merk ik grote verandering. Wist je dat al deze zaken ook te maken hebben met fysiologische processen?

 

Een belangrijk voorbeeld van ‘hoe jij bent’ wordt bepaald door de werking van de neurotransmitters. Dat zijn signaalstoffen tussen zenuwcellen. Zo ken je waarschijnlijk serotonine, dopamine, endorfine en er zijn bijvoorbeeld ook GABA en acethylcholine.

En dit zijn ze nog lang niet allemaal. Ben je ontspannen, kom je makkelijk in actie, voel je je overprikkeld? Hier spelen serotonine, dopamine en GABA een rol in.

 

Neurotransmitters bestaan voor het grootste deel uit eiwitten, krijg je die voldoende binnen? Er kunnen vitaminen en mineralen aan te pas komen om ze te vormen uit de binnengekomen eiwitten. Zo is er bijvoorbeeld pyridoxaal-5-fosfaat (actieve vitamine B6) nodig om uit glutamaat GABA te vormen.

 

Serotonine wordt voor het grootste deel in de darmen gevormd!

Een gezond darmklimaat, microbioom is hierbij van groot belang.

 

We hebben zelf dus meer invloed op ‘hoe we zijn’ dan je misschien denkt.

Mocht jij nu meer geordend, ontspannen of helder van geest willen zijn. Beter willen slapen. Dan kun je de stap zetten om je voeding gedegen aan te passen. Zodat er binnenkomt wat er echt nodig is, je je spijsverteringssysteem ondersteunt en niet extra belast.

En alls je hier wat hulp bij kan gebruiken sta ik natuurlijk ook voor je klaar.

 


 4 Augustus 2019

 

Een stabiele bloedsuikerspiegel is een belangrijke sleutel tot balans en rust in het systeem. Dat we daarvoor witte meelproducten en suiker moeten laten staan weten we wel. Dagelijks vele malen hoge bloedsuikerpieken zorgen op termijn voor insuline resistentie. De celreceptoren voor insuline zijn verzadigd/overbelast. We slaan buikvet op, zijn moe en ons lichaam heeft te kampen met laaggdradige ontstekingen. 

Wat kan helpen om je bloedsuiker stabiel te houden is ervoor te zorgen dat je bij elke maaltijd/snack zorgt voor eiwitten, vezels en vet erbij. (geen gewone koekjes met transvetten ;)) PFF noemen ze dat in het Engels: Protein Fiber Fat.

Met name bij je ontbijt al starten met PFF zorgt ervoor dat je geen suikerdip hebt halverwege de ochtend. In vele andere landen is het heel normaal om met 'warm eten' de dag te beginnen. Dat is voor de gemiddelde nederlander wel even wennen. Zelf ben ik momenteel bezig met het minimaliseren van mijn tussendoortjes. Voor een stabiele bloedsuiker en rust voor het spijsverteringskanaal. Om deze reden begin ik veel van mijn dagen met warme groenten en vis/vlees. Soms ook peulvruchten/paddestoelen in plaats van vlees of vis. Ik moet bekennen dat ik niet elke dag sta te springen om hieraan te beginnen. En toch, als ik eenmaal mijn eerste happen heb genomen hoor ik mezelf toch vaak zeggen "Mmm, dit is lekker"....

PFF, daarbij kun je denken aan noten, pitten, zaden. Chiazaad, versgemalen lijnzaad, kokosmeel/kokosrasp. Makkelijk toe te voegen aan bijvoorbeeld je yoghurt of havermout. Meer ideeën/tips? Als je me een berichtje stuurt via deze site kan ik samen met jou kijken wat goed bij jou past.

 


 

 

 

 

 

 

Voel Je Puur

Orthomoleculair Voedingsadvies Breda

06-17 15 94 66
info AT voeljepuur DOT nl